Läs!

Intressant artikel på SvD om litteratur och läsande. Läs gärna genom att klicka på länken nedan.

http://www.svd.se/kultur/unga-laser-mindre-i-bocker_7334041.svd

Jag som är skribent och har planer att bli författare i framtiden (helst NU!) vill jag att folk ska läsa mer. Särskilt unga för om de läser när de är unga fortsätter de med det i äldre ålder också, de flesta iaf.

I artikeln ställs frågan. Vad har litteraturen som inte andra medier har?
Jag tittar gärna på film, läser bloggar och tidningar men att läsa en bok har sin egen magi. Här menar jag skönlitterära böcker, även om fackböcker också är spännande att läsa när man inte tvingas till det genom utbildningen.

Att få hålla en bok i handen, något konkret som man kan bläddra i, känna, se och lukta på är speciellt. Ja jag brukar lukta på mina nya böcker papperssort har sin egen doft. Grova gulaktiga papper doftar bäst =) Utöver det så kan en bok förvaras, lånas ut, ges bort. Ägandebiten är alltså viktig. I artikeln tar de upp pråkaspekten. Att läsa en längre text med bra språk leder till rikare ordföråd och bättre läsförståelse. Man blir en bättre skribent också. Boken erbjuder även att låta läsaren måla sina egna bilder av personerna och miljöerna där berättelsaen utspelar sig. Det stimulerar fantasin inte bara för barn utan för vuxna likaså.

Jag tror att det är mitt läsintresse som hjälpte mig på traven när jag lärde mig svenska. Genom att utmana mig själv till att läsa svåra böcker som jag inte förstod till 100% kunde jag utveckla mitt språk till den nivå jag befinner mig på idag :)


Kramkram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0