Definitivt laktos

I det här varma och härliga sommaren vill man njuta av en svalkande glass ibland. När jag gjorde det i tisdags började jag må illa trots attd et var en liten pinnglass. Ett par timmar senare kom min mamma till mig med en gräddtårta och jag åt en bit. Nej jag hann inte äta hela. Min maginnehåll vände sig och åkte upp med en gång.

Jag har haft problem med mag/matbesvär i några månader nu och därför har undvikit vissa sorters mat. Bland annat har jag slutat med laktosprodukter helt eftersom mina prover visade att jag har laktosgenen :( Man kan ändå äta laktos (eller ja produkter som innehåller det) till en viss gräns. Jag har inte orkat hitta min gräns men det gör jag nu. Nu vet jag med säkerhet att jag har gjort rätt i att undvika laktos helt :)



Bilden hämtan från Wiki

MEN om det är nu laktos som är boven i min kropp, varför är jag dålig i magen även när jag inte äter den?
Åh jag får hålla mig till isglass. Tur att min favoritglass är Twister ^^



Kramkram


Kommentarer
Postat av: Jessie

Vad tråkigt. :-( Hoppas att det går över, fast det är nog svårt nu när du är vuxen. Jag växte ju ifrån min laktoskänslighet som jag hade när jag var yngre.

2012-07-26 @ 20:16:55
URL: http://dreamingtiger.blogg.se/
Postat av: Fröken Nyfiken

Laktosen kan ligga och störa i magen länge. Det kan också ta mååånga timmar innan kroppen reagerar, av olika orsaker... Tyvärr så gömmer det sig mycket mjölk i matvarer, men under andra namn. Det mesta med mjölk/grädde i namnet, är ju lätt att se. Men även vassle/kasein/kaseinat är olika namn att undvika!

Och så är det ju inte så lätt när dom puttar mjölksockret i allt möjligt.. Typ som korv, bröd (även knäckebröd), chips, pulversåser, müsli, leverpastej, hamburgare, krydder.. Och olika typer mediciner (den enda som funkar på min hals är det laktos i)! Listan kan göras lång.... Och äter man "laktosfria" varer så kan det faktist försämra tarmfunktionerna. Då det är så extremt behandlat!! Och kan leda till att man börjar reagera på andra ting förutom laktos. Faktist så klarar majoriteten av de laktosintolleranta att äta rå mjölk. Alltså den som kommer direkt från bonden. Det är mjölk-företagen som smutsar ner mjölken så att våra stackars magar får problem! De som inte klarar rå mjölk är oftast mjölk-allergiska. Alltså proteinet som de inte klarar. 

Det kan vara svårt att finna all laktos. Och fortsätter man irritera magen med t.ex den "dolda" laktosen så kan även det ge känslighet mot andra matvaregrupper. 

Men tur att det finns så mycket annat man kan äta ist för mjölk då! ;) när man plockar bort animalisk mjölk (och gluten), så öppnas en helt ny (mat)värld! Och naturen kan ge oss så mycket mer, och bättre, än vad "landbrukspolitiken" ger oss! 

Hoppas att du får en fin vecka! Och att magproblemen minskas!!

2012-08-14 @ 03:35:14
URL: http://nyfiken.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0