Jag vet vad jag vill bli när jag blir stor =)

Justitieombudsman

Ett arbete som vi håller på nu på kursen inspirerade mig till det. Självklart vill jag fortfarande först och främst bli profilerare (göra gärningsmannaprofiler). Ja det finns i Sverige och det är endast 6-7 personer som jobbar med det och utgår från Stockholm.

Riksdagens ombudsmän eller justitieombudsmannen JO är ett ämbete som väljs direkt av riksdagen. Det finns fyra JO i landet varav en är chefsJO. Det är alltid fyra ämbeten, men däromkring finns även administratörer, registratorer, ombudsmannaexpeditionspersonal m.fl. JO:s uppgifter är att kontrollera att myndigheterna och tjänstemännen vid dessa förljer gällande lagar i sitt arbete. De ska se till att medborgarnas rättigheter inte kränks vid kontakt med myndigheter. De kan starta en utredning efter en anmälan eller ex officio, dvs på eget initiativ.



JO startades för 200 år sedan, år 1802, och sedan dess har alla ombudsmännen varit jurister förutom den allra första. Det finns ingen regel som säger att man måste vara jurist för att få tjänsten. Det har bara blivit så :( Det sätter en hinder för mig i framtiden om jag vill bli JO. Men den juriska kunskapen jag har räcker kanske (?) Och jag kan alltid läsa mer juridik.



Jag ska ha det som mål ändå. Vem vet, jag kanske blir den första. snarare andra, eller ja den första JO utan juristutbildning i vår moderna tid =)


Kramkram


Kommentarer
Postat av: Jessie

Jag hejar på dig! Bra att du har ett mål. :-D Min första tanke var att JO-ämbetet är nog rätt tråkigt, fast vid närmare eftertanke är det nog inte det. Kan säkert vara spännande. :-) Tummen upp!

2012-04-02 @ 18:49:40
URL: http://dreamingtiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0