Flesh & Blood



den här boken verkar som en bra bok. Svart med röda bokstäver. Den är blodig och den är våldsam... Spännande! Eller? Nej! Den är inte deckare, inte fantasy och den är varken skräck eller thriller. Det är en fackbok om sociologi och kriminologi. Den studerar sambandet mellan kön och kriminalitet (om jag har förstått det jag har läst rätt). I vanliga fall är jag intresserad av kriminalitet och dess orsaker, men en sak som jag inte förstår mig på är varför ska vi tvingas läsa engelska böcker på utbildningen. Det-är-bra-att-kunna-behärska-flera-språk, jag vet men ändå :/

Den engelska litteratur ingår i tentan. Vad är målet med tentan egentligen? Att testa våra kunskaper i kriminologi eller våra språkliga kunskkaper? Det är självklart det första. Engelskan ställer till det för många duktiga studenter, bl.a. jag :( Det är inte så att jag inte alls kan engelska. Jag har ju läst i boken och jag förstår men men det går segt och irriterar mig. Jag borde ha lagt ner mer tid på det när jag gick i gymnasiet, men å andra sidan så hade jag då precis börjat lära mig behärska svenskan så...

Må Gud vara på min sida när jag läser den 0:)


Kramkram


Kommentarer
Postat av: JRL

Oj, sådär spännande böcker fick vi aldrig läsa när jag pluggade statsvetenskap :O Förstår att det är drygt att det är på engelska, men det verkar riktigt intressant. (Ironiskt nog är jag faktiskt väldigt intresserad av kriminologi, trots att jag avskyr deckare.)

2011-09-22 @ 06:50:28
URL: http://johanlindback.wordpress.com
Postat av: Sofie Trinh Johansson

sjuksköterska =)

Du, en kompis till mig frågade idag vad en kriminolog egentligen gör för något. Kan du förklara det? Jag trodde att det var typ CSI-jobb, men hon sa att det var polisen. Själv får jag erkänna att jag har väldigt dålig koll.

2011-09-22 @ 11:33:46
URL: http://sofietrinh.blogg.se/
Postat av: Jessie

Du kommer klara det, det vet jag! Men jag förstår dig fullt och fast. Jag hatar själv engelsk kurslitteratur och förfäras över nästa termin då vår verkliga juridiska engelska ska komma igång. Jag håller tummarna för dig!

2011-09-24 @ 17:03:34
URL: http://dreamingtiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0