Vart är vi på väg?

Vill man verkligen leva i världen så som den ser ut idag? Vad är det som håller på att hända egentligen? Norgedåden på grund av extremt hat! Hur kan det att få en människa att bli helt blind för sin mänsklighet? Och nu kravallerna i England. Herregud så som de sprider sig över hela landet! Jag tror att de personerna bär på så mycket frustration inom sig. Den har alltid funnits där och väntat på startskottet för att få bryta ut. Och i England var det just skott som utlöste händelserna.

Ta arabvärlden till exempel. jag förstår att en våldsam revolution är kanske enda sättet att ta ut dessa länder från mörkret. det som jag däremot inte förstår är staterna vilja att döda tusentals människor bara för att få behålla sin makt. Vad är makt? Att få bestämma över person eller att få samma person av respekt och övertygelse göra som man vill? Och nej, jag menar inte manipulera. Jag menar samspelet som alla känner till; ta och ge. Vill man ha så måste man ge. Ledarna i arabvälden har tagit och tagit utan att ge tillbaka något. Jag tycker att det får räcka nu! Det tragiska är att frihetskämparna där kallas, av makterna i dessa länder, för terrorister.

Vi ska inte glömma hungerskatastrofen i Afrika, självbombarna i Irak, alla krig som USA driver/har drivit. Vi ska iinte glömma alla våra främlingsfientliga politiska partier och inte att homosexuella avrättas i vissa länder för sin sexuella läggning. Inte glömma hur vissa religiösa minoriteter förföljs och tvingas lämna sina hem med hot och våld. Inte glömma alla flickor som dödas för att de låtit sig bli kära etc etc.

Allting verkar gå framåt; Tekniken med super-mobiler, 3D i vardagsrummet, e-boken. Det tillverkas bilar som drivs på el, har parkeringshjälp och till och med kan läsa vägskyltar. Nyare och bättre mediciner kommer hela tiden. Kriminaltekniken har utvecklats enomrt. Vi har nått så långt som till månen.

Men hur långt har den enskilda människan? Utvecklingen verkar ha stannat upp här. Eller snarare utvecklas vi bakåt verkar det som. Våldsammare, mer impulsiva, själviska, likgiltiga. Prylar har blivit viktigare än familj, vänskap, kärlek och allt som gör oss till just människor. Vi håller på att förlora vår mänsklighet. Ja det tror jag och det gör ont.

Frågan jag ställer då; är detta en värld någon vill leva i?


Kramkram


Kommentarer
Postat av: Jessie

Jag håller med dig. Jag tror att det krävs att människor i hela världen kämpar för att de som är blinda inför detta får sin syn tillbaka. Fast med kamp menar jag inte nödvändigtvis våld, om ens något. För med våld föds våld. Det finns andra sorters kamp som inte kräver vapen eller blodspillan. Men då krävs det att folk vågar ställa sig upp och säga ifrån och göra det tillsammans. För ensam kommer man dessvärre inte alltid långt.

2011-08-15 @ 18:08:46
URL: http://dreamingtiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0