Han förstår verkligen inte!

I helgen träffade jag någon som tydligen inte gillar min klädstil. Han ställde en konstig fråga till mig. Såhär såg konversationen ut
Killen: om du blir ihop med en kille och han ber dig ändra din stil, gör du det?
Jag: nej, jag skulle aldrig be honom att göra det så varför ber han mig göra det!
K: nej men bara tänk om, bara om han verkligen vill se dig i annorlunda kläder?
H: nej jag skulle ändå inte ändra min stil
K: men varför inte?
H: om han verkligen gillar mig så borde han gilla mig som jag är. Kläder är ett uttryckssätt för den jag är!

Han förstod inte poängen, men ni förstår säkert att han menade sig själv när han pratade om "en kille"

Vad tycker ni? Borde man ändra sig om ens partner ber om det?

Själv tycker jag inte att det är okej. För mig handlar det inte om kärlek när ens partner ber en att ändra hela sin stil. För mig handlar det snarare om kontroll. Behovet att ha makt och utöva kontroll över sin partner är så stark att man till och med vill bestämma över partners kläder, smycken, smink osv.
Det finns en anledning till att människor har olika stilar. Det är för att de har olika personligheter. Jag tycker att val av bland annat kläder är ett uttryck för personlighet. Nu menar jag inte att folk ska placeras i olika kategorier utifrån det yttre. Det jag menar är att våra val av kläder, skor, bilar, husdjur, vänner, mat, filmer mfl påverkas till stor del av våra personligheter. Att be någon att byta stil är precis som att ta dennes personlighet ifrån den.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att klä mig i något som min partner gillar vid något speciellt tillfälle. Klart att jag gör det för hans skull om han älskar mig och jag älskar honom. Men att plötsligt börja gå runt i färgglada kläder, högklackat och röda läppar... nej, då skulle jag inte vara jag och då är båda vi förlorare. Jag förlorar mig själv och han förlorar mig!

Jag kan tänka mig att många ungdomar, och även vuxna, skulle gå med på att ändra sin stil och annat också för kärleken. Självklart att det är fint att man vill offra mycket för den man älskar, men är det värt att offra den man är för? Och den man älskar, älskar den verkligen en tillbaka om han/hon ber en att ge upp den man är?
man ska tänka en extra gång på vad det egentligen handlar om innan man ger bort allt för någon som inte förtjänar det.

Kramkram


Kommentarer
Postat av: Jessie

Jag förstår hur du menar och jag tycker att det var respektlöst av honom, för det verkade som om han försökte få dig att ändra din stil där och då.



Jag vet inte riktigt vad man ska svara på om man bör ändra sig för att ens partner ber om det. Precis som du säger så är man den man är och om man inte hade varit den man var, skulle väl inte ens partner ha blivit tillsammans med en? Kanske om partnern ser en som något slags projekt, men då är det ingen riktig kärlek. Tja, mitt svar blir då att nej, man bör inte ändra på sig för att ens partner vill, om man inte själv väljer att göra det - men då på sina egna villkor (ungefär som när du sade att du skulle kunna göra det vid speciella tillfällen - då är det på dina villkor).



Man är den man är och det borde andra respektera. Och det kommer din framtida kille att göra om han verkligen gillar dig. Då kommer inte ditt utseende vara avgörande, för till syvende och sist är det insidan som räknas. Den består, medan utsidan förändras. Jag gillar din stil :-D Tycker att den är cool ^^

2011-04-29 @ 20:07:24
URL: http://dreamingtiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0