Åldringshysteri

För ett par dagar sen såg jag Oprahs show på TV. Avsnittet handlade om olika metoder som folk har kommit på för att förlänga sin livslängd. En av de har som mål att leva upp till 150 år ”o” Genialt, skulle många lätt säga. Sjukt, säger jag. Vf ska man vilja leva sååååå länge? Jag kan förstå att man vill leva länge nog att kunna se sina barn bli vuxna, tar studenten, gifta sig, skaffa barn osv. Men vill man se sina barn dö? Vem vill överleva sina barn? Och alla andra som man älskar? Inte jag iaf!

Va kommer att hända om vi slutar dö?

Jorden är redan överbefolkad. Hur kommer det vara om femtio år när folk börjar leva dubbelt så länge som idag samtidigt som det födds nya barn hela tiden? De barnen ska inte leva under försämrade förhållanden för att vi som lever idag aldrig vill  dö. Jorden räcker inte till för alla helt enkelt.

Hur ska vi få resurserna att räcka till? Redan idag lever en stor del av jordens befolkning i stor fattigdom och många dör varje dag av svält. Och helt ärligt så är det bara vi i i-länderna som kommer kunna leva upp till över 100 år. U-länderna har ingen chans, för när vi blir äldre och börjar ta ännu mer av resurserna kommer de få ännu mindre.

Man ska vara solidarisk gentemot sina medmänniskor istället för att vara självisk och vilja leva i evigheter. I slutändan är det inte hur länge vi lever som räknas, utan hur vi lever.

Kramkram


Kommentarer
Postat av: Micke

Jag tror inte att det är någon mening öht med att leva till 150 år. Jag tror nämligen inte att man upplever sin livstid som längre än i nuläget. Tänk när man var liten och det var en vecka kvar till julafton. Det var ju en EVIGHET! Nu när man är över 20 är en vecka ganska kort tid. Och äldre människor säger att tiden går ännu snabbare när man kommer upp i deras ålder. Så kommer en 150-åring egentligen att uppleva sig ha levt så mycket längre än en 75-åring?



Och precis som du säger: Hur ska vi få plats?

2010-02-09 @ 18:34:06
Postat av: Hanan ;)

Du har en poäng där micke!

2010-02-09 @ 19:11:45
URL: http://darknessangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0