Gastroskopi

"En gastroskopi innebär att en läkare undersöker magens inre med ett så kallat gastroskop. Gastroskopet består av en böjlig slang som leds ner till magsäcken genom munnen"
 
"En gastroskopi gör inte ont. Men det kan kännas obehagligt just när instrumentet ska föras ner i matstrupen eftersom man kan få kräk- och hostreflexer. Obehaget går för det mesta snabbt över. När läkaren blåser in luft i magsäcken för att slemhinnan ska framträda bättre kan man ibland uppleva en lättare spänningskänsla i magen"

 
Texten ovan är hämtad från 1177.se där de skriver lite om gastroskopi. Bilden har de till texten. En rätt så lugn patient som stämmer bra överens med beskrivningen. Låt mig nu tala om gastroskopi!
 
Jag gjorde gastroskopi igår och det var det hemskaste jag har gjort i hela mitt liv! Utan att överdriva! Nej jag låg inte stilla som patienten på bilden. Jag sparkade med benen, drog i slangen (som är riktigt tjock och som kändes i halsen trots bedövningen) och försökte få ut den. det gjorde jag för att jag kände att jag inte fick luft. Sjuksköterskan fick hålla nere mina händer medan läkaren tittade i min mage :( Det gjorde ont i halsen. Så nej, det är inte bara obehagligt. Kräkreflexer fick jag och jag spydde under tiden jag hade slangen i halsen/magen. Jag hade inte ätit något på 18 timmar så det enda som kom upp var vatten och magvätska.
 
Ja jag hade total panik trots att jag hade fått lugnande medicin sprutad i mig. Just det, systern stack mig gånger tills nålen satt rätt och det tog henne en kvart! 'o' Hon sa att mina kärt drog ihop sig för att jag var nervös :( Nervös? Jag var panikslagen! Jag hyperventilerade så jag fick syrebrist och därmed krypningar i ansiktet och lemmar. Mina fingrar blev iskalla och jag kände de nästan inte.
 
Jag förstår varför systern var tvungen att hålla fast mig men det gjorde saken bara värre. Jag försökte ta ut slangen bara för att berätta om att jag inte kunde andas, så att inte kunna berätta det kändes hemskt. Ligga där och vara helt maktlös. Helt utsatt och inte kunna kämpa emot pga medicinen gör en svag. Det är inget jag vill uppleva igen. ALDRIG ALDRIG ALDRIG!
 
 
Kramkram

Kommentarer
Postat av: Jessie

Stackare. :-( Låter riktigt hemskt. Hur mår du nu då?

Svar: Nu är smärtan i halsen helt borta så jag mår bra. Men jag har haft mardrömmar om det 'o'
Darknessangel

2012-08-31 @ 19:56:03
URL: http://dreamingtiger.blogg.se
Postat av: Fröken Nyfiken

Uff, stackare! Jag är verkligen inte avis. =( Hoppas att du får några bra svar på det då. Så att du inte fick stå ut med det helt i onödan!!
Kram!

2012-09-03 @ 12:16:11
URL: http://nyfiken.blogg.se
Postat av: JRL

Usch, det där lät fruktansvärt ju :( Jättetrist att det gick sådär illa. Jag har också gjort gastroskopi och jag reagerade knappt (mer än att det var obehagligt när de drog ut slangen) så det är uppenbarligen väldigt olika från person till person. Men nu är det ju tack och lov avklarat.

2012-09-05 @ 14:06:17
URL: http://johanlindback.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0