Dikter mot krig

PÅ k1:s forum var det någon som skrev ett inlägg om dikter mot krig. Då bidrog jag med de här två dikterna

I krigets land

hand i hand går syster och bror
in i det okända
i skyn ser de eldarna
dansande törstande
deras hjärtan klappande
tar de ett steg
måste säga adjö
se den andra gå
med ett gevär på axeln
och döda blicken i ögat
tårarna de torra kinderna når
skuggorna för de vidare
in i dödens land
släpper de taget om den andras hand


Efterlevnad

Dag
natt
Dag
Natt
Flera dygn
En vecka
Flera veckor
Månad efter månad
Det blir år
Och sedan flera år
Kan fortfarande känna lukten av röken
Kan fortfarande känna den hemska blodsmaken
Bilden av Heeds livslösa ansikte spökar i min hjärna
Den vill inte lämna mig
Kriget vill inte lämna mig
Det är inte slut, det lever kvar i mig


Kramkram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0