JK ^^

För ett tag sedan läste jag i en tjejs blogg att hon har gått samma linje på gymnasiet, juridik, som jag fast i stockholm. Jag bad henne skriva om utbildningen där och när jag läst så såg jag många likheter men också olikheter. Då tänkte jag skriva om den linjen som jag gått här i Malmö.

Vi läste de vanliga samhällsämnena plus massa kurser i juridik. De juridiska kurserna var rättskuskap och civilrätt i första ring, straffrätt i andra ring, affärsjuridik och internationella relationer sista året. Utöver det så var det mycket fokus på juridik när vi läste samhällskunskap, där ingick bla mänskliga rättigheter och EU-rätt. Vi hade två rättegångspel både i ettan och tvåan då vi fick spela upp dem i lunds juridicum Fallen var riktiga! I trean åkte vi till Bryssel för att besöka EU-parlamentet. Vi var den första klassen som gjorde det men nu ska alla klasser som går sista året på JK åka dit. Det har blivit en tradition i skolan.

Det jag gillade mest var straffrätten (såklart^^^) och avtalsrätten som var en del av affärsjuridiken. Dessutom gillade jag att läsa i lagboken. Vi fick lära oss att förstå och tolka lagtexten, den är inte lätt att förstå för vem som helst och det är inte alltid så uppenbart vad som menas med den. Så en duktig jurist är inte en sån som har alla lagarna i huvudet, utan den som kan tolka dem.

Haha jag har lagboken 2009 hemma =D den blåa (det finns blå, röd och grön) Den blåa är den bästa och den som används mest.

Kraven var rätt höga och man fick plugga på riktigt för att få bra betyg, men samtidigt så var de flesta lärarna förstående. En klass skulle inte ha fler än två (eller var det tre?) prov/läxförhör/inlämning samma vecka. Det var rätt bra för då hann man fokusera på få saker och göra bra ifrån sig.

Jag älskar fortfarande juridik ooch ångrar inte att jag gick den linjen trots att man fick slita mer än andra :)



                                                                          KramKram

Kommentarer
Postat av: Lisa

Då är vi två som inte ångrar valet av att ha läst juridik -- jag har fortfarande ett stort intresse för det, men det är tyvärr inget jag vill arbeta med.



Min favorit var också straffrätten, som vi slängde in under Rättskunskapen. Det som var roligt var dock att vi hade Rättskunskap första terminen i ettan, och efter den slutade läraren. Vi fick snabbt en ny, och vi började studera avtalsrätt i samband med affärsjuridiken. När läraren dock fick veta att vi inte läst så mycket straffrätt med vår första lärare ägnade han sig två, tre veckor på att vi skulle få grepp om det.



sv. Tack så mycket! :)

Förlåt för den långa kommentaren, förresten.

2010-11-22 @ 16:16:05
URL: http://liisiish.blogg.se/
Postat av: Jessie

Jag ångrar inte heller juridiken och tyckte att det var roligt att läsa det, trots att vi inte fick läsa det särskilt mycket egentligen. Vi hade ju ganska få lektioner i det :-(



Måste bara påpeka två saker ... (Förlåt!) Du har delvis rätt när det gäller de två rättegångsspelen som vi hade. Det ena var ett riktigt fall, men det andra (eller, rättare sagt det första som vi hade i ettan) var ett påhittat. En av mina nuvarande lärare på PHI har varit med och författat just det rättegångsspelet. Men det vi hade i tvåan är ett riktigt fall :-)



Sedan är det det där med avtalsrätten ... Jag vill nog inte påstå att det är en del av affärsjuridiken. Snarare att avtalsrätten är den grundläggande juridiken egentligen. Det är den som man får lära sig först och den genomsyrar ganska mycket. Fast i och för sig är det ju på sätt och vis en del av affärsjuridiken, för då håller man ju på med avtal etc. Men det gör man i många andra avseenden också.



Kram <3

2010-11-22 @ 22:25:56
URL: http://dreamingtiger.blogg.se/
Postat av: Lisa

sv. Det funkade faktiskt att byta lärare, i alla fall för mig. Jag gillade verkligen den första vi hade, men hon kunde vara otydig med vissa saker och det var först när vi bytte lärare som jag fick saker och ting tydliggjort.



Men hur var det för er? Ni fick trots allt en ny lärare så sent -- hur funkade det?

2010-11-23 @ 15:27:31
URL: http://liisiish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0