Tentan

Några dagar före tentan frågade min syster hur lång tid den kommer att pågå. När jag sa att vi kommer ha fem timmar tyckte ho att det var för lång tid. Jag sa att den tiden kommer knappt att räcka. Jag hade dessvärre rätt :( Fem timmar var för lite tid. Jag lämnade en hel fråga utan svar 'o' och sista frågan jag svarade på tog bara en halv timme, så ni kan tänka er hur dåligt svaret blev. Ett juridiskt korrekt svar krävs det att man förklarar allt i minsta detaljerna plus förklara vad man menar när man använder jurisk terminologi. De måste veta att man vet vad man skriver om och inte bara skriva något som låter bra. Utöver det ska man hänvisa till lämpliga lagrum, ta med alla undantag (och de är många) och komma med alternativa lösningar. Med andra ord blir svaren långa och av den anledningen tar dem tid.

De frågor jag hann svara på vet jag är rätt. Jag tog med allt som skulle vara med (tror jag i alla fall) Men jag blev ändå så besviken på mig själv för frågan som jag inte hann med. Det som gör mig ännu mer irriterad på mig själv är att jag kunde svaret. På vägen hem satt jag på bussen och "läste upp" svaret för mig själv. det enda som jag saknade då är rätt paragrafer men det skulle jag hittat i lagboken på tentan.



Jag var inte ensam om att tycka att vi fick för kort tid. Många tyckte efter tentan att en extra timme skulle ha gjort stor skillnad. Det tycker jag också. Om jag bara hade en timme till så skulle jag hunnit med alla frågor!

Hur som helst kan jag andas ut nu och tänka på annat än plugget. Det känns så skönt att det är över nu. Terminen har varit tuff och jag är så glad att den är slut.

Kramkram


Kommentarer
Postat av: Jessie

Det gick säkert bra för dig! Tänk inte mer på det nu. :-) Och om det skulle ha gått åt pipan finns ju alltid omtenta, väl? Jag får trösta dig när du kommer upp ;-)

2011-06-08 @ 19:35:42
URL: http://dreamingtiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0