Skrivkramp

Jag har jobbat med ett skrivprojekt ett tag. Det ska vara en roman. Jag har bestämt mig för att skriva klart den till sommaren, alltså antingen nu i juli eller senast augusti. Problemet som nu har uppstått är att jag får total blackout så fort jag börjar skriva. Huvudet blir tomt och min hand klarar inte av att skriva ett enda ord. Om jag anstränger mig till det yttersta lyckas jag komma med några rader. Problemet som uppstår då är att jag blir missnöjd med dessa rader och tar bort de ändå.

Det som iriterar mig mest är att mitt huvud är inte tomt. Tvärtom, det är fullt av idéer. Jag vet vad jag vill skriva. Jag vet vad som kommer att hända mina karaktärer, men jag får inte ner det på papp... datorn ;)

Jag känner mig så frustrerad. Vad ska jag göra för att kunna fungera igen? (när det gäller skrivandet iaf)
Jag måste bli klar med den romanen eftersom jag har två andra projekt i tankarna. Att påbörja de två andra projekten innan jag avslutat den första skulle inte kännas helt rätt, och jag som har en tendens att stressa skulle bli så stressad att till slut ingentig blir färdigt.



Jag älskar att skriva men hatar när jag vill skriva men inte kan!


Kramkram


Kommentarer
Postat av: JRL

Det där är problem som tyvärr drabbar oss alla som skriver förr eller senare =/ Jag vet att det inte är någon tröst, men det kommer att gå över.

Men jag tycker inte att du ska vara rädd för att påbörja något annat projekt även om du inte är klar med det där. Det nya projektet kanske går som en dans, och då kanske du känner mer inspiration att fortsätta på ditt första projekt senare? :) Tycker att du ska göra ett försök med det. Det har fungerat jättebra för mig.

2011-07-17 @ 17:21:03
URL: http://johanlindback.wordpress.com/
Postat av: S:t Olle

Testa att skriva ned dina tankar i ett dokument. Alltså inte de meningar som ska stå i boken, utan just det övergripande som du redan vet i huvudet att du vill ha med. Sedan kan du kanske skriva en bit lite mer detaljerat o.s.v. så kanske du hittar hur du vill ha det formulerat.



Annars skriv bara på utan eftergranskning, och gå tillbaka och redigera om när du har skrivit några stycken. (Själv kan jag dock inte göra så, jag redigerar automatiskt hela tiden medan jag skriver, nästan ord för ord ... Går ganska långsamt och är kanske ett av skälen till att jag inte kommer mig för med att skriva så ofta.)

2011-07-17 @ 18:00:29
URL: http://signeratstolle.blogspot.com/
Postat av: Jessie

För att jag ska kunna skriva måste jag lyssna på musik. Det spelar ingen roll vad det är för musik, bara det är något. Kanske lossnar det lite för dig om du sätter på lite låtar (såvida du inte redan gör det?). Annars håller jag med JRL att du inte ska vara rädd för att påbörja något annat projekt innan det första är färdigt. Inspirationen kommer kanske. :-) Du kommer fixa det. Det gör alltid Hanan. Förr eller senare. :-D

2011-07-19 @ 16:43:51
URL: http://dreamingtiger.blogg.se/
Postat av: Bodypalace

Hej kommentera minst 3 inlägg i min blogg för att peppa tjejerna och killarna som är med. Gillar jag din blogg så får du en länkning bland "bra bloggar" . Jag har 800-1000 besök/dag =)



Mvh Bodypalace - en blogg där alla är fina & unika

2011-07-19 @ 16:59:34
URL: http://bodypalace.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0