Hassela... skit!

Läser en bok som jag ska sammanfatta till en uppgift på utbildningen. Den heter:

Hasselapedagogiken
Förändring eller anpassning?

Jag väljer att kalla den:

Hasselaskiten
Politisk nedbrytning

Hassela är ett kollektiv som tar emot missbrukande ungdomar. Under deras vistele behandlas de som om de vore utan känslor, som om de inte värda något. Som om de inte hhar föräldrar eller andra som känner dem. Från första dagen börjar nedbrytningsprocessen för att sedan fortsätta under hela vistelsen. Inte endast personalen som behandlar intagna illa. Nej, även äldre intagna behandlar nya intagna illa, och det behöver de inte göra i hemlighet för att det är så det ska vara!

Jag blir bara så arg och upprörd över detta. Vad är pedagogiken? Jag ser deras verksamhet som politisk agenda som bygger på Marx klasskamp. Ungdomarna får lära sig att det är kapitalismens fel att de har hamnat där de har hamnat. Skitsnack säger jag!

Det värsta är att ungdomarna anamar personalens synssätt och börjar tycka att de förtjänar att bli behandlade som värdelösa... skitungar! Hur kan man förvänta sig att de skulle kunna klara sig som vuxna utanför kollektivets väggar? Är inte det meningen med all behandling? Hasselas syfte verkar vara att låta dessa ungdomar att bli så beroende av kollektivet att de alltid kommer ha en koppling till det. Helt otroligt!

Nu ska jag fortsätta min sammanfattning och jag tänker skriva det jag har skrivit ovan. kanske ta bort fula ord och så, det ska ändå vara akademiskt trots att jag är upprörd :(


Kramkram


Kommentarer
Postat av: Jessie

Och kollektivet finns på riktigt eller? Är ju hur hemskt som helst! Så ska man inte göra. Det sista ungdomarna behöver är att bli behandlade som skit, även om man heller inte ska dalta med dem. De behöver hjälp, men av det du har skrivit kan jag inte se att det är det de får. Usch! Tur att jag inte ska läsa den, för då skulle jag också ha blivit upprörd (räcker att jag måste stå ut med min ekonomilärare)!

2012-05-30 @ 18:51:16
URL: http://dreamingtiger.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag håller med dig. Har även hört att det skett diverse sexuella övergrepp osv på kollektiven, och att de är väldigt kommunistiska.



Jag skrev också att kollektivet verkade rent av idiotiskt. (Skrev inte ordagrant så, men ;P). Det där var en av anledningarna till att jag inte ville gå på programaktiviteten och lyssna.

2012-06-02 @ 01:34:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0