Tentaångest

Har jag sagt att jag skriver en tenta på söndag? Tja, jag har en tenta på söndag. Den ska skrivas mellan 14.00 och 19.00. Behöver jag skriva att jag har ångest? Jag dör av ångest och jag har bara mig själv att skylla. Eller kanske inte. Det har bara varit massor som kommit emellan. Jag har t.ex. varit sjuk, haft problem med familjen, ekonomin har strulat. Det största hindret har ändå varit jobbet. Jag hade sagt till att jag inte ska jobba något veckorna före tentan men det blev att jag fick jobba varje dag istället. Tror att växeln har drabbats av en förbannelse. Många blev sjuka eller var med olycka och därför behövde de verkligen extra folk '_'

Det svåraste har varit att sätta igång med pluggandet. Att öppna boken och  sätta sig ner och läsa. Jag vet att när jag är igång så går det bra, men nu har jag haft annat i huvudet som gjort att jag haft svårt att koncentrera mig och ta in det jag läser. Det är otroligt lätt att tankarna vandrar iväg någon annanstans, eller att göra något annat som inte kräver att man anstränger sig särskilt mycket :(


Ja anteckningsblocket kan se ut såhär när man är för disträ

Utifrån min plugg-situation har jag kommit fram till en viktig slutsats; självdisciplin och motivation hör ihop. Den ena är värdelös utan den andra. Är man motiverad men saknar självdisciplin går det inte att plugga, jobba etc. och vise versa. I mitt fall är det motivationen som saknas :s Om jag ska vara brutalt ärlig så läser jag den kursen bara för att jag behöver de femton högskolepoängen som den kan ge. Visst gillar jag juridik men inte all juridik och inte att läsa den på det sättet -_-



Jag vill bara klara av den tentan så att jag slipper göra en omtenta. Dessutom har jag aldrig blivit underkänd på en skoluppgift eller prov så det skulle göra ont att inte klara den tentan :'(

Kramkram


Kommentarer
Postat av: Jessie

Jag vet precis hur det är med tentaångest! Har haft det ... cirka fyra gånger och man vill bara gräva ned sig under jorden. Men ta det lugnt och tänk positivt. Du kan ju juridiken. Att bli underkänd är inte heller kul, men tro mig, man överlever. Jag trodde aldrig att jag skulle göra det om jag blev underkänd, men det gjorde jag ;-) Lycka till i morgon! Jag håller tummarna för dig!

2011-06-04 @ 08:32:00
URL: http://dreamingtiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0