Vem bestämmer egentligen?!

Jag blev chockad när jag läste igår på Sydsvenskan om Svenskt Näringslivs förslag.

De föreslår sänkning av studiemedlet för studenter som läser humaniora. Jag tycker att deras motiveringar är löjliga. De förstår sig verkligen inte på studentlivet, och inte arbetslivet heller. Detta av tre enkla anledningar:

1- Studiemedlet använder inte studenten efter examen. Pengarna används under studietiden och går till kurslitteraturen, transportmedel då många studenter pendlar, hyra, mat, olika försäkringar, mobil, internet, el etc etc. För många studenter är studiemedlet nödvändigt för att kunna studera och humaniorastudenterna behöver lika mycket pengar som övriga studenter.

2- Genom att sänka studiemedlet för ett visst område tvingar de folk att välja en utbildning som faller utanför detta område. Skälet är såklart ekonomin. Många studenter har CSN som enda inkomst och räcker inte den inkomsten så tvingas man kanske välja annan inriktning och i värsta fall hoppa av plugget helt. Ekonomiska aspekter ska inte bestämma vad jag, du eller någon annan ska välja att utbilda mig för. Svenskt Näringsliv ska inte välja vad vi ska läsa eller jobba med.

3- Om de nu genomför detta förslag och folk börjar utbilda sig och jobba inom områden som inte riktigt intresserar dem, hur bra är det egentligen? Jag har läst någontans (har glömt var) att personer som väljer utbildningar där jobbutsikterna efter utbildningen är bra, bara för att lättare kunna få jobb, lyckas inte så bra med studierna. Personer som däremot väljer utbildningar med mindre bra jobbutsikter men som de har intresse för lyckas betydligt bättre än de förstnämnda. Alltså kommer man inte långt om man tvingas eller tvinger sig till en utbildning som man saknar intresse för.

Utifrån dessa tre punkter kommer jag fram till att förslaget om sänkt studiemedel borde skrotas!

Länken till artikeln:
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1505340/SN-Sank-studiestodet-for-humaniora.html


Kramkram


Kommentarer
Postat av: JRL

Håller med, det där var ett dåligt förslag. Det måste ju vara upp till den enskilde studenten att bestämma vad man vill göra. Det går liksom inte att tänka åt någon annan, det fungerar inte så. Dessutom undrar jag hur vanligt det egentligen är att någon tar studielån för att läsa "hobbykurser", tror inte att det är så vanligt.

2011-07-01 @ 15:03:30
URL: http://johanlindback.wordpress.com
Postat av: Jessie

Jag blev arg när jag insåg att det var bidragsdelen som ska sänkas! Egentligen spelar det ingen roll om det är lånet eller bidraget som de väljer att sänka (bortsett från att man får mindre att betala tillbaka om det hade gällt lånet), men precis som JRL skrev är det inte många som tar lån för att läsa hobbykurser och då blir det att de bara tar bidraget. När jag läste humaniora valde jag att bara ta bidraget eftersom jag på den tiden bodde hos mina föräldrar, men behövde pengarna till pendlingsavgift, kurslitteratur etc. Man kan komma ganska långt med bara bidragsdelen om man läser enstaka kurser och det är förfärligt att de ens tänker tanken att man ska sänka. Varför göra det svårare för studenterna? Usch!

2011-07-02 @ 07:06:41
URL: http://dreamingtiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0