Bil+Alkohol=Inte kul!

Jag blir mållös när jag tänker på "äldre" personers attityder till alkohol i samband med bilkörning. Jag ska försöka förklara vad jag med vad jag menar med två exempel hämtade från verkligheten

1
jag och systrarna ska på fest och vi planerar vem ska offra sig och inte dricka för att köra. Det blir jag
Mamma: du kan ändå dricka lite
Hanan: va?
Mamma: ja du vet att man kan ha lite alkohol i blodet utan att hamna på gränsen för rattfylleri

2
Jag är hos brorsans flickväns föräldrar och ska äta middag med dem.
Flickvännens mamma: ska du ha en öl?
Hanan: nej tack, jag kör
Mamman: men den är inte stark!

Visst är de otroliga? Det spelar väl ingen roll vilken gräns som finns för rattfylleri. Man sätter sina egna gränser utifrån vilket ansvar man tar för sig själv och för andra på ute på vägarna. Jag blir inte berusad på en lätt öl men man vet aldrig hur kroppen påverkas av alkohol. Är man sjuk, trött, sovit dåligt, drukit eller ätit för lite så påverkas man mer. Dessutom är 0,2 promille är alldeles för mycket. Själv tycker jag att det borde råda nolltolerans mot alkohol i trafiken.
Är det det förlädrar ska lära sina barn; drick lite och ta bilen och kör?!

Jag kanske blir likgiltig när jag blir äldre? Jag kanske blir så självsäker i mitt körande att jag börjar slarva? Sluta bry mig om trafikregler? Tycka att det är skönt att bryta mot dem?

NEJ aldrig i livet!
Tänker jag när jag sitter men jag vet inte hur jag kommer tänka om femtio år (om jag lever så länge) och därför jag har hittat på eget motto när det gäller min bilkörning :)

Noll alkohol & alltid har koll!

För att aldrig glömma det, inte ens om 50 år, har klistrat dit en lapp med mitt motto på körkortet. Den kommer finnas där för att påminna mig om att köra bil är ingen lek sålänge jag har körkort :)


Kramkram


Kommentarer
Postat av: JRL

Väldigt bra skrivet! Men jag tror att du menar 0,2 promille, för vid 2 promille hittar man inte ens till bilen (om man fortfarande är vid medvetande, det vill säga). 0,2 promille kommer man snabbt upp i. Har för mig att gränsen är 0,2 istället för 0,0 enbart för att eliminera den felmarginal som kan uppstå eftersom alkohol finns naturligt i en del ämnen.

Tänk om alla hade en lika sund inställning till alkohol och bilkörning som du!

2011-08-11 @ 20:23:04
URL: http://johanlindback.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0